Minggu, 22 Februari 2009

Rama Candi Dasa Kemewahan yang Sederhana

Bagi turis asal eropa, Bali adalah sebuah pulau tujuan wisata yang khas dan unik.

Image Bali di mata mereka adalah image sebuah pulau yang hijau, alam yang asri, budaya yang eksotik, penduduk yang ramah, dan bersahaja. Bali di mata mereka, tidak seperti Malaysia yang menjual resort wisata artifisial atau Thailand yang tidak bisa melepaskan diri dari citra wisata prostitusi.

Para pengelola hotel-hotel, resort dan restoran di Bali rata-rata menangkap image seperti ini dengan baik dan merekapun bisa mengaplikasikannya dengan sempurna dalam konsep hotel dan restoran yang mereka mereka, baik dalam hal desain maupun pelayanan.

Lalu, seperti biasa saat aku menghilang dari peredaran, itu artinya aku sedang bekerja, menemani para turis yang menjadi klienku melakukan perjalanan wisata.

Kemarin, aku menemani klienku melakukan perjalanan wisata di Bali. Salah satu tempat yang kami kunjungi adalah kawasan Bali Timur, di sana kami mengunjungi Tenganan, sebuah desa Bali Aga, sebutan untuk orang Bali asli yang bukan keturunan imigran dari Jawa yang pindah ke Bali pasca kedatangan islam dan runtuhnya kerajaan Majapahit.

Di Bali Timur, kami menginap di sebuah Hotel yang bernama Hotel Rama Candi Dasa yang memiliki restoran bernama Garpu.

Hotel Rama Candi Dasa dan Restoran Garpu-nya yang terletak di desa Candi Dasa, kabupaten Karangasem, Bali.

Kepada para pelanggannya, manajemen hotel ini menawarkan konsep desain dan pelayanan menyatu dengan alam, saling menyapa dengan lingkungan sekitar, serta kental dengan nilai-nilai lokal.

Kamar Hotel dibuat kental dengan nuansa Bali, ranjang didekorasi dengan kelambu yang khas, ruangan kamar dihiasi dengan tanaman hidup serta pemandangan yang langsung menarah ke laut.

Bagian taman, koridor yang menghubungkan kamar-kamar hotel dengan restoran dibuat seperti jembatan kayu di hutan bakau yang di kanan-kirinya ditumbuhi tanaman tropis nan eksotis, mulai dari pisang hias, bunga jepun sampai pandan duri dengan karnya yang menonjol keluar yang hanya tumbuh di pantai. Pada bagian tertentu, taman ini dipercantik dengan tanaman teratai berbunga merah jambu yang tumbuh di dalam kolam.

Restoran dibangun tepat dipinggir pantai, sejajar dengan kolam renang yang dinaungi pohon-pohon nyiur melambai. Saat sedang menikmati sarapan pagi atau makan malam, deburan ombak dan hembusan angin laut langsung dapat kita dengar dan rasakan. Pada pagi hari sembari menikmati tegukan jus jeruk dan roti dengan selai atau mentega Selandia Baru sebagai sarapan. Tepat di bawah jendela, kita bisa menyaksikan nelayan yang menaikkan perahu jukungnya ke pasir setelah semalaman di laut menangkap ikan.

Seluruh dinding restoran dibuat dari kaca transparan, sehingga pulau Tapekong yang luasnya cuma dua hektar (kira-kira seluas pulau Rubiah di Sabang) juga bisa kita lihat di kejauhan, tampak seperti ikan paus yang sedang menyembul di permukaan.

Konsep menyatu dengan alam serta kental dengan nilai-nilai lokal ini juga terlihat jelas dari penampilan para pelayan di restoran ini yang tidak seperti Luna Maya atau VJ Rianti yang cantik berlebihan. Mereka hanyalah gadis-gadis setempat yang berpakaian dan berdandan apa adanya sebagaimana yang mereka pakai dalam keseharian. Wajah mereka bersih dari segala kosmetik dan bibir juga demikian, dibiarkan alami tanpa dipulas gincu yang membuatnya tampak merah menantang.

Semua tampak begitu alami dan sederhana, tapi segala kesederhanaan yang ditawarkan oleh hotel ini justru membuat para pelanggan seperti saya yang menginap di sana merasa betah dan nyaman.

Wassalam

Win Wan Nur

6 komentar:

Bali Hotel mengatakan...

Great vacation might be your dream. Travel to Bali is not always expensive as there are many international flights providing special rates for early bird booking. There are also many selection of Bali hotels offering special discount rates including Bali villas and budget Bali accommodation.

dkamaruz mengatakan...

Salam buat sdr.Win Wan Nur,
Assallammualaikum w.b.t. buat sdr.win serta keluarga disana moga hari ini anda semua sihat sejahtera dalam menjalani kehidupan seharian dan semoga Allah merahmati anda serta diberi kesihatan yg.sihat dan selamat sejahtera.T.Kasih saya ucapkan kerana sudi memberi sedikit pemahaman kpd.saya tentang permasalahan yg.telah saudara win lalui .Ikhlas saya katakan disini..bahawa saya simpati terhadap apa yg.sdr.win telah alami akan peristiwa itu.serta rakan2 anda yg.lainnya..dan saya faham simpati saja tidak cukup utk.menyembuhkan rasa sakit hati anda terhadap bangsa saya disini.yg.mana dikatakan selalu menghina bangsa anda .
Setelah saya teliti dan cuba fahami isi komentar sdr.win..sebenarnya saya bangga dgn.sikap anda ini dan cukup terang terangan org.nya,serta jujur,saya juga akan rasa terhina juga kalau saya diposisi sdr.win.Ingin saya memberitahu sdr.win walaupun anda tidak suka pd.bangsa saya namun kita masih lagi saudara sesama islam.Beginilah sdr.win,walau apa sekali situasinya ,apa jua penjelasannya dipihak kami,saya sudah menduga akan jawapannya bagi pihak sdr.win.KENAPA.?.SBB.SUDAH TERTANAM DISANUBARI SDR.WIN akan sifat2 itu tetap membenci…..dan sebenarnya itulah kelemahan sdr.win sdg.menunjukkan api kemarahan seterang terangnya maka musuh akan mencari kelemahan sdr.bagaimana cara utk.tenggelamkan sdr…itu adalah perumpamaannya.Sebenarnya saya byk belajar dari sdr.win tentang erti nilai2murni hubungan sesama manusia,semangat patriotiknya.org Indonesia amat kental.Sdr.win mengatakan yg.sdr adalah org.Acheh.Utk pengetahuan sdr.win.sebenarnya Malaysia amat mengagumi akan org..Acheh ini…nak tau sbbnya…adalah kerana Acheh adalah satu2nya wilayah didalam Indonesia yg.menuntut kemerdekaan drp.Indonesia…kami sedia maklum akan GERAKAN ACHEH MERDEKA(GAM)…tentunya sdr.win sedia maklum…bukan?Bagaimana org.Acheh itu ditindas oleh TNI.DAN BETAPA KETIKA ITU org2 Acheh dihina gara2 mahu memohon Negara sendiri,bagaimana rasanya ditindas dinegara sendiri oleh permainan pemerintahan Indonesia.Jesteru itu..kenapa Indonesia xmahu melepaskan acheh utk punya Negara sendiri…..Jawapannya adalah kerana hasil buminya….namun yg.menjadi kemarahan org.Acheh itu adalah kerana hasil bumi mereka diambil sewenang wenangnya dan keuntungannya itu lalu disalurkan pd.kerajaan pemerintah.Maka kesimpulannya Acheh masih dalam kesusahan..yg.inilah masalahnya.SEBENARNYA org Acheh (militant)dulunya diberi perlindungan khas oleh pemerintah Malaysia disini,cuma tidak dihebahkan di media kami atas menjaga hubungan kedua2 negara.Cuba sdr.win fikir mengapa Malaysia melindungi org.Acheh ketika acheh ditimpa kesusahan drp cengkaman.TNI.?Sbb.org.2Acheh ini adalah sebahagian yg.menjadi orang Malaysia dan org.Melayu disini.Persatuan org.Acheh pun ada disini.Kampung org.Acheh pun ada disini.Cuma Malaysia tidak boleh melebihkan suku kaum ini disini,nanti apa kata yg.lain spt Jawa,bugis,Mendailing,.dsbnya.Kami tidak pernah menganggap org.ACEH MEMBERI MASALAH kepada Malaysia kerana suku kaum mereka ini amat ramai disini serta telah lama bermastautin disini….mungkin yang menulis KOMENTAR ini pun salasilah keluarganya pun org.ACHEH.JAWA.BUGIS,MINANG dsbnya.yg tidak dpt.dipisahkan dalam himpunan kelompok rumpun melayu ini.

dkamaruz mengatakan...

Buat sdr win,sebenarnya anda sedang menikam sdrmu sendiri disini hanya kerana secubit kesilapan yg.anda rasai tidak patut dilakukan oleh bangsa kami disini atas bangsa kamu.Mengapa Malaysia pasukan utama sampai di Acheh ketika tsunami dulu dan pasukan terakhir meninggalkan Acheh.Baru2 ini di Padang ,Sumatra pula ditimpa bencana,walaupun diberitakan ketika itu bendera Malaysia dibakar,oleh golongan anti Malaysia,pasukan bantuan Malaysia di lontar batu(sekiranya cerita ini benar),mengapa masih Malaysia dgn.hati yg.terluka tetap membantu Indonesia,kerana org.Minang di Malaysia amat ramai disini yg.kebanyakkan menjadi ahli perniagaan yg agak berjaya juga disini,Malah dalam pasukan penyelamat Malaysia itu ada yg.berketurunan Minang ,Bugis,Acheh dsbnya.Walau apapun hakikatnya ,saya faham anda akan tetap dgn pendirian anda.sendiri tanpa perlu ditunjuk ajarkan siapa mereka
Buat sdr.win,apa yg.ingin saya terangkan disini agar kita patut sama2 belajar dari kesilapan kita,jgn hanya disebelah pihak sahaja…perkara paling senang adalah mencari salah orang lain dan perkara paling susah adalah utk mengaku kesilapan kita.Jesteru itu,gunakanlah setiap kepintaran sdr win membimbing anak nusa anda kearah yg.lebih cemerlang,berdidikasi,agar bangsa anda dipandang tinggi,bukannya mengajar mereka membenci bangsa lain kerana amat rugi rasanya serta masa.Mengalah tidak bererti Kalah,Walau apapun disini bangsa saya harus belajar sesuatu dari bangsa anda ,semangat patriotiknya dan kesetiaan dan penghormatan sesama manusia.
Berbalik kpd.urusan Negara Malaysia,setiap hari dan masa Malaysia terpaksa berhadapan dgn Pendatang tanpa izin (PATI)ini disini yg cuba menyeludop masuk kenegara ini.secara haram,segelintirnya ada yg.sempat serta nekad melakukan rompakan bersenjata disini,sudah dihantar pulang tapi dtg.semula dgn identitas yg.lain pula,mencuri kenderaan spt.motosikal dan dijual kenegara sendiri,menyeludup rokok kretek dll,utk.pasaran disini tanpa cukai,begitu juga di utara semenanjung Malaysia –Thailand,bangsa Thailand selalu mencuri kenderaan mewah disini,membeli dan menyeludup minyak diesel ke negaranya,membunuh orang islam pattani di selatan Thailand.Walaupun Malaysia tidak mengaku melindungi org.2 Pattani sebaliknya memang benar kerana ramai saudara mara mereka ada di utara semenanjung Malaysia dan menjadi rakyat Malaysia dan menjadi rumpun melayu disini…dan mereka adalah org.islam yg patut kita lindungi dari org.kafir laknatullah itu,mereka membunuh dgn kejam saudara seislam kita disana tanpa belas kasihan..Begitu juga masalah di Sabah.bagaimana org.Filippina serta islam filippina dtg.menyeludup dan tinggal di sana,sama spt.Mynmar utk mendapatkan status (pr)penduduk tetap.kerana keadaan peperangan dinegara mereka.Disini pula bangsa anda perlu belajar dari kami,bagaimana para pemimpin itu harus bijak menangani masalah walaupun kami ditimpa masalah dalaman dgn jiran tetangga kami tapi kami tetap menyembunyikan permasalahan tersebut kerana bersebab.Sebenarnya mereka ini semuanya ada ikatan perhubungan persaudaran dimana mereka menetap…jadi Malaysia satu2nya Negara yg menjadi tempat rujukan dunia mencari penyelesaiannya antara Filipina dan melayu mindanoa,Thailand dan pemberontakkan islam,serta lain lainnya.
Fikir semasaknya sdr win,apakah masalah ini harus dibiarkan,itulah yg.menjadi satu sbb,mengapa ada sesetengah melayu disini begitu benggang dgn,mereka semua ini,tapi dalam pada itu,angka penyelidikan menunjukkan Indonesia adalah Negara yg.paling banyak sekali mendapat layanan baiknya disini atas factor agama,bangsa,berbanding Negara filippina ,Bangladesh dllnya.

dkamaruz mengatakan...

Walau apapun kenyataannya saya pasti anda tetap tidak begitu yakin akan situasi begini,dan tetap membenci bangsa melayu disini.Kalau situasi begini terjadi dinegara anda ,bagaimanakah penerimaan penduduk berbilang bangsa anda menerima kehadiran mereka yang tidak putus2 saban hari dan apakah reaksi rakyat anda akan situasi begini….sama2 menginap di kawasan anda.Tentu ada segelintir rakyat anda akan protes dan mengeluarkan berbagai isu politik kerana /sebab utk.menjaga kepentingan mereka sbg.warganegara.Tidak perlu kita sebut perkara 2berkaitan kerana itu adalah kuasa rakyat itu sendiri.Malaysia sebagai Negara berdaulat cuba sedaya upaya menjaga keselamatan negaranya disamping cuba menjaga hubungan antara jiran tetangganya ketika mereka didalam kesusahan.Apakah sdr.win.tidak mahu tahu,ataupun memang tidak ambil pusing ketika anda menetap disini dahulu,setiap kali negara2 islam dan bukan islam ,dilanda bencana maka media masa dinegara ini akan mengumumkan utk.kutipan derma utk.membantu Negara tersebut,seperti apa yang berlaku sekarang di Padang ,Indonesia,Bagi mereka berketurunan Minang yg tinggal disini,,setiap malam mereka berkumpul.dan mengutip dana antara mereka sendiri utk.membantu saudara mara mereka disana,selain.bantuan dari kerajaan ,badan swasta dan berkanun serta persendirian.Saya tidak pasti samada benar atau tidak bantuan Malaysia ditolak ketika ini kerana media masa Malaysia menafikan yg.bantuan nya tidak diterima.Utk.pengetahuan sdr.win,itu belum lagi saya ceritakan tentang kaum mendailing yg.terdapat di daerah Kampar ,Perak yg.berasal dari Medan,Bugis,didaerah Kg.Gajah,serta Selangor dan Negeri Johor,Minang di Negeri Sembilan,dan terlalu banyakla…Kalau kamu hina bangsa melayu disini yg kumpulan ini semuanya adalah dalam rumpum melayu bermakna anda mengutuk bangsa anda sendiri disini.(ini belum termasuk lagi keturunan Raja2 Melayu disini yg.banyak salasilah keturunannya di Indonesia.)Walau pun hina kami dimata anda kalaupun kecewa dihati kerana nistamu dan kutukan, sekalipun kamu mengutuk bangsa Melayu disini,kami tetap tidak membalasnya kerana kami tahu yang memukulnya adalah saudara kami sendiri yang mahu mengajar kami berjalan…tapi hakikatnya lihatla ….kita mesti bersatu bukan sebaliknya

dkamaruz mengatakan...

PERDANA MENTERI MALAYSIA Dato’ Sri Najib B.Abdul Razak …..kalau sdr.win mahu tahu beliau adalah merupakan keturunan Bugis.Kerana itu SEJAK DULU LAGI,anak anak Malaysia dididik melalui pelajaran (sejarah)berkaitan segalanya asal mendapat ilmu,supaya rakyat disini tahu asal usul mereka ,bagaimana penubuhan Malaysia ,raja raja melayu,dsbnya.Tidak termasuk bab pelajaran yg. lain lagi.Kami tidak spt.singapore menipu akan penubuhannya dan menolak sejarah. Dunia pun tahu penipuan Singapore.Mereka bangga jadi rakyat Malaysia kerana suku kaum NUSANTARA BANYAK TERDAPAT DISINI.
Inilah sbbnya mengapa RAKYAT MALAYSIA tidak mahu ambil peduli atas apa yang terjadi di Indonesia,kerana kami telah diajar menghormati budaya semua bangsa /kaum melayu disini agar menghormati antara satu sama lain dan digabungkan menjadi rumpun melayu.Maka generasi itu akan menjadi kuat dan dapat memerintah dan menguasai bangsa kafir disini.Kami inginkan org.islam berkuasa di Nusantara ini.Kalau Indonesia selalu buat LATAH..MACAMMANA…nak Berjaya ..pemerintah anda juga yg.pusing kepala…terlalu banyak protes atas dasar kaumnya la,politiknya dan lain2 yg.amat menyulitkan apatah lagi ketua pemerintah kalau keturunannya dipertikaikan…
Kerana itu hubungan dua hala antara Malaysia dan Indonesia itu adalah berbeda kerana factor sejarah,jadi kalau SDR.WIN menghina bangsa saya berarti …….lu fikirla sendiri.Cuba kaum anda pergi ke Jakarta…..apa benarkah anda akan diberi keistemewaan oleh bangsa Indonesia itu sendiri…oleh kelas pertengahan dan atasan…fikir-fikirla…bagaimana permainan Jakarta pula …keatas orang Acheh…ini bukan urusan utk .saya campur.
SEBENARNYA sdr.win,Malaysia punya tanggungjawab yg.lebih besar lagi.berbanding Indonesia yg.punyai alasan yg.amat kukuh iaitu ekonomi dan bencana alamnya..Malaysia kena berahsia tentang apa yg.dilindunginya,demi menjaga semua tetangganya,terpaksa menahan amarahnya, perkara sensitive tidak boleh diperbesarkan ,dan seboleh mungkin mengelak drp mencampuri urusan tetangganya.Kerana itulah Malaysia dipandang tinggi oleh negara2 Barat dan Timur kerana sikapnya yg.melindungi hak2 asasi kemanusiaan.didalam peperangan.Pemerintah Malaysia selalu berunding dgn Indonesia atas sbb.apa(persaudaraan)..namun ada juga permintaan Malaysia terpaksa ditolak kerana isu2 spt.ini.Contoh katakan Malaysia cuba memberi ruang pada Indonesia supaya membuka perusahaan automobilnya di Indonesia spt.Proton disetiap kota besar Indonesia dan dapat memberi peluang ratusan ribu bangsa Indonesia mendapat pekerjaan namun kerjasama ini terpaksa ditolak atas sbb.marahnya rakyat Indonesia pd.Malaysia …yg.selalu dikatakan mencari pasal kerana akan merosakkan perusahaan automobile tempatan mereka sendiri.Keangkohan dan semangat patriotik inilah yg.memakan diri Indonesia .Pemerintah Indonesia terpaksa menelan pahit dan pusing kepala.Ini hanya contoh sahaja buat sdr win.

dkamaruz mengatakan...

Kita putus hubungan dgn Malaysia,ganyang Malaysia,perang dgn.Malaysia,begitu gampang sekali rakyat Indonesia mengeluarkan kata2 kesat,tapi mengapa orang Malaysia spt.tidak peduli isu ini.Kalau isu ini diambil serius kerajaan Malaysia maka tibalah saat tetangga kita iaitu Singapura akan mengambil kesempatan keatas kedua2 negara ini menggunakan kelengkapannya utk diuji.Maka ketika itulah Malaysia akan dituduh memulakan peperangan ini.Malaysia sudah lama mengkaji akan sikap pura2 singapura…walaupun mereka dalam anggota kommemwealth..sbb.bagi Malaysia mereka tetap org.kafir yg.perlu diawasi.kecualilah jika tiada pilihan.Inilah sbbnya kenapa Malaysia terpaksa mendiamkan diri.tidak ambil pusing dgn.Indonesia.Malaysia tidak mahu Indonesia di buli oleh Singapura dalam lontar batu ,sorok tangan.Kerana itulah saya sendiri angkat tangan dgn.negara saya sendiri demi menjaga keamanan sejagat dirantau ini.Sdr win x perlula..bertanya siapa saya..tapi bagi Malaysia /Indonesia akan tiba masanya akan anda ketahui betapa menyesalnya anda melakukan perkara ini bila kedua dua Negara ini hancur akibat perbuatan rakyat Indonesia demi hanya sebuah nama bernama bangsa Indonesia.Kerana itulah rakyat Malaysia ratanya org.Melayu menolak sekeras kerasnya penggunaan ayat menggunakan perkataan bangsa Malaysia kerana ramai kaum di Malaysia .Jadi mereka semua adalah tuan pada Tanah melayu ini.Jadi terang2 peluang utk menjadi ketua Negara sudah ada didepan mata.Kami ingin hanya orang Melayu sahaja menguasai Malaysia tanda sbg.tuan tanah Melayu yg.berdaulat..Jadi sebagai tuan tanah,org melayu harus bijak menangani masalah ini kerana kami tahu org.India dan cina sudah diagak tentang tahap kesetiaan mereka pada negara ini.Jika dari dulu lagi Indonesia menolak penggunaan bangsa Indonesia ini tentu mereka tidak spt.hari ini.Kerana kuasa tuan tanah tiada ,nama2 rakyatnya semuanya bunyi Indonesia,walaupun mereka itu BERAGAMA ISLAM,BUDHHA,KRISTIAN dsbnya.Statistik tidak dapat menunjukkan siapa sebenarnya TUAN BESAR PADA TANAH INDONESIA,SUKU KAUM TERBESAR HARUSLAH MENJADI KEPALA PEMERINTAH DAN MENJAGA KAUM KAUM YG.KECIL .Walaupun Negara anda Negara islam terbesar di DUNIA ,SUKU KAUM TERBESAR MESTI ADA UTK MENGKONTROL KAUM YG.KECIL DAN BARULAH DIBERI PENGAGIHAN MENGIKUT PERATUSAN KAUM TERSEBUT DALAM PEMBANGUNAN INDONESIA. kaum apakah yg.menguasai Indonesia.TIADA BUKAN…DISINILAH silapnya kerana semua kaum Indonesia adalah tuan pada Indonesia tiada suku kaum yg.KONTROL Indonesia.… ….maaf saudara win ..kalau saya terpaksa berkata demikian.Walau apapun anda tetap benci dgn bangsa saya disini SUDAH TERTANAM DISANUBARI SDR.WIN akan sifat2 itu tetap membenci….Malaysia..
Moga Allah MENCUCURI RAHMAT atas semua negara2 islam dan moga bukakanlah hati mereka agar berbaik sesama saudara seislam mereka…didunia ini…jumpa lagi INSYAALLAH…WASSALLAM.
MAAFKAN SAYA SDR WIN ,KALAU DALAM KOMENTAR INI AMAT MENYINGGUNG PERASAAN SDR.WIN...DAN TIADA NIAT SAYA UTK MENYAKITI HATI SESIAPA HANYA SAYA BERPANDUKAN PADA FAKTA DAN LOGIKALNYA.moga anda dapat menerimanya.